tisdag 28 november 2017

Godkända extraljus i VOC Mekonomen Rally


En diskussion pågår i sociala media om varför inte Xenon- och/eller LED-extraljus är godkända i VOC. Jag vill klargöra några saker och bemöta några argument som jag snappat upp från debatten.

PÅSTÅENDE A: ROGER LYSSNAR INTE! 

Detta vill jag bestämt säga emot. Jag lyssnar engagerat på vad som sägs och försöker i samråd med organisationen att ta så kloka beslut som möjligt för klassen som helhet. 

Det hävdas på vissa håll att jag har en majoritet av klassen emot mig i den här frågan. Det är inte alls min bild! Tvärtom så har jag pratat med många om frågan och när jag fått möjlighet att förklara varför jag envist håller kvar vid traditionell halogen så har jag upplevt att de allra flesta faktiskt håller med mig, eller i vart fall förstår mitt beslut.

PÅSTÅENDE B: XENON OCH LED ÄR BILLIGARE ÄN HALOGEN!

Möjligen rätt i sak beroende på hur man räknar. Det som i stort sett alla glömmer bort är att alla (nästan) redan har halogenextraljus. Dessa ska då ”pensioneras”. Istället ska vi lägga mycket pengar på att köpa en helt ny lösning baserad på LED eller Xenon. 

Denna nya lösning kostar i storleksordning tre till fyratusen kronor (3 000 - 4 000:-) eftersom att det som vi får sätta på våra rallybilar måste vara E-märkta. Att de måste vara det styrs av rallys generella regelverk, detta för säkerhets skull dubbelkollat med Per Carlsson, tekniskt ansvarigt på SBF.

Vi är många bilar i vår klass, mer än 700 bilar! Lek med tanken att 400 av dessa skulle tvingas köpa nya extraljus för i snitt 3 500:-/sats … då skulle klassen som helhet lägga ut 1 400 000:- (1,4 miljoner kronor!) på nya extraljus. 

PÅSTÅENDE C: SÄKERHETEN ÖKAR MED XENON

Tveksamt argument. Det har körts rally i Sverige under den mörka årstiden ända sedan tiden innan det ens fanns halogenljus. Möjligen kör man lite saktare med något sämre ljus, men det är lika för alla. Begreppen ”rättvist” och ”lika-för-alla” är också det allra viktigaste i en klass som vår som i det närmaste är en enhetsklass.

D. PÅSTÅENDE: DET DISKRIMINERAR ÄLDRE ATT INTE FÅ ANVÄNDA XENON ELLER LED

Jag hör själv till de äldre i klassen. Helt klart är att man får sämre syn med åldern. Men bättre ljus löser inte detta. Den relativa skillnaden mellan en ung och en äldre förare är densamma oavsett ljuskälla.

MIN SLUTSATS OCH GRUND TILL BESLUTET ATT FORTSATT INTE GODKÄNNA LED/XENON

Min slutsats är att det INTE är 1,4 miljoner väl använda kronor för klassen att godkänna LED/Xenon. Under en normal säsong är extraljusen tända max 30 minuter, ofta mycket mindre än det! Jag vill att klassen istället ska använda dessa pengar till att betala startavgifter, tanka och tävla. Det är så man blir bra rallyförare!

MEN JAG KAN FÖRSTÅS HA FEL!

Självklart kan jag ha gjort en felbedömning! Kanske är det så att en majoritet i klassen faktiskt tycker att det är klokt använda pengar, och därför vill att vi ändrar regeln?

Till er som driver frågan. Ordna en lista! 

För att ha koll på att det faktiskt är vi i klassen som är de som tycker så vill jag ha: 
- Registreringsnummer på VOC rallybilen
- Namn på ägaren 
- En mailadress med på listan 
Detta så att jag vet att det är bilägaren som ska betala en eventuell förändring som också är den som tycker. En bil en röst alltså.

Finns det en majoritet för Xenon eller LED så ska vi självklart hitta en lösning på att få in det i vårt reglemente.

Avslutningsvis vill jag förtydliga: Vill ni ha en dialog med mig så är inte FaceBook en effektiv kanal. Jag har förvisso ett FB-konto men det används inte sedan flera år tillbaka. Ni som kommer ihåg GrF-debaclet vet varför. Klassens Gästbok är officiell kanal. Jag läser också alla mail, och svarar på de flesta.


/ VOC Mekonomen Rally - Roger Fransson